Logo ontwerp
Werkwijze
Het ontwerpen van een sterk en passend logo is een proces van keuzes maken. Om de juiste keuzes te kunnen maken dienen er vooraf een aantal punten gedefinieerd te worden die bepalen wat de identiteit van het merk is en wat je wilt uitstralen. Dit is de eerste en meest belangrijke stap. De uitkomst zal als basis fungeren om gemaakte keuzes in het ontwerp te kunnen onderbouwen. Voor het definiëren van die punten werk ik met een vast vragen template. Met die input start het ontwerpproces dat bestaat uit vier stappen:
- Stijl bepalen
- Ontwerpen logo concepten
- Uitwerken logo concepten
- Definitief logo opmaken & verwerken
1. Stijl bepalen
De eerste stap is essentieel voor de uiteindelijke uitkomst van het project. In deze stap bepalen we welke stijlelementen er bij de gewenste identiteit en uitstraling passen en waarom. In dit voorstel werk ik de volgende onderdelen uit: Moodboard (Inspiratie logo’s / sfeer) en lettertype & kleur. Dit voorstel bespreken we om te bepalen of deze stijl en het gevoel dat overgebracht wordt juist is. Indien er feedback is, wordt deze verwerkt in een nieuw voorstel. Pas wanneer de stijl akkoord is starten we met de volgende stap.
2. Ontwerpen logo concepten
In deze tweede stap gebruik ik het moodboard, lettertype en de kleuren om drie á vier logo concepten te ontwikkelen. Bij het bespreken van dit voorstel kijken we naar de verschillende elementen van het logo (vorm, lettertype, beeldmerk, compositie etc.). De feedback op dit voorstel wordt verwerkt in stap 3.
3: Uitwerken logo concepten
In deze stap verwerken we de feedback in twee nieuwe concepten waarbij het logo verder uitgewerkt wordt. De feedback op dit voorstel wordt verwerkt in stap 4.
4. Definitief logo opmaken & verwerken
De laatste feedback punten worden verwerkt tot een definitief logo. Het definitieve logo zal vervolgens bij akkoord opgemaakt worden in verschillende formaten en kleuren.
Indien gewenst kan het logo samen met de stijl elementen verwerkt worden in een huisstijlhandboek.