Huisstijl ontwerp

Het ontwerpen van een huisstijl begint net als het ontwerpen van een logo met het definiëren van de identiteit van het merk. Wanneer die op papier staat kunnen we de keuzes die gemaakt worden onderbouwen. Zo zal voor een merk dat jong/innovatief is een totaal andere uitstraling hebben dan een merk dat volwassen/klassiek is. Bij het ontwerpen van een huisstijl is de eerste stap het ontwerpen van een logo. Lees hier meer over. Wanneer het logo klaar is hebben wij een combinatie van kleur, lettertype en vorm (beeld- en/of woordmerk). Wanneer er behoefte is naar meer dan alleen een logo gaan we verder met het bepalen van hoe dit logo gebruikt gaat worden op verschillende media. 

Huisstijlhandboek

In een huisstijlhandboek worden de richtlijnen voor het gebruik van een huisstijl omschreven. Wanneer een logo is ontwikkeld kan dit door verschillend externe factoren toch anders gebruikt worden dan dat het initieel bedacht is. Daarom wordt er vaak naast het logo ook een huisstijlhandboek gemaakt om de herkenbaarheid van het merk te waarborgen. 

Werkwijze

Bij het ontwikkelen van een huisstijlhandboek bespreken we vooraf welke elementen erin komen te staan. Een huisstijlhandboek kan namelijk bestaan uit heel veel verschillende richtlijnen en voorbeelden van hoe de huisstijl gebruikt kan worden, van 2 pagina's waarin staat omschreven wat de huisstijl elementen zijn en een paar korte regels tot een boekwerk waarin elk element uitvoerig behandeld wordt om te bepalen wat er wel en niet mee gedaan mag worden. Over het algemeen bestaat een huisstijlhandboek uit de volgende vaste onderdelen:

  • Logo 
  • Kleuren
  • Typografie
  • Voorbeelden

Het ontwikkelen van een huisstijlhandboek kan ook voor een bestaand logo om te zorgen dat deze consistent gebruikt zal worden.