Wat is Branding?

De meeste mensen denken bij branding alleen aan de uitstraling van een merk zoals het logo, de kleuren en lettertype die gebruikt worden en alle elementen waarop de huisstijl is toegepast. Dat is ook zo alleen is het meer dan dat. De definitie van branding is:

Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen.”

 

Waarom is Branding zo belangrijk?

Branding is zo ontzettend belangrijk omdat het zoals dit in een mooi woord heet ‘de breinpositie’ bij het publiek claimt. In mijn hoofd werkt het als volgt. Als merk (of identiteit) claim je bij een persoon ruimte in zijn brein. In dit brein worden automatisch associaties gegeven wanneer zij in aanraking komen met jouw merk. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. Bijvoorbeeld door langs een fysieke uiting (poster, winkel, flyer etc.) zijn gelopen of wanneer zij van jouw merk gehoord hebben op de radio of van een vriend of vriendin.

Welke associaties hieraan gegeven worden kan je maar voor een deel beïnvloeden. Uitstraling is bijvoorbeeld iets wat je direct kan beïnvloeden door de juiste keuzes te maken bij het ontwerpproces. Zo krijg je wanneer je kiest voor zachte kleuren, handgeschreven lettertype en een speels beeldmerk andere associaties als wanneer je kiest voor zakelijke kleuren, een schreef lettertype en strak beeldmerk.

De associaties die je niet kan beïnvloeden zijn hoe mensen over jouw merk praten, welke ervaringen ze hebben en welke gevoelens er worden opgeroepen bij het zien van jouw merk.

Branding zorgt ervoor dat je voor een groot deel beïnvloed welke associaties er gemaakt worden bij jouw merk.

 

Hoe zorg je voor goede branding?

Door vooraf te definiëren welke associaties je graag zou willen dat er gemaakt worden en dit vervolgens uit te rollen in alle communicatie. En met alle communicatie bedoel ik ook echt Alle communicatie (verbaal & non-verbaal). Alles wat je ziet, ruikt, voelt, proeft en hoort. Je kan het zien meer zien als een ‘Lifestyle’, je toetst bij alles wat je doet of het past bij die vooraf gedefinieerde associaties.

Wanneer je dit consistent doet ontstaat er in combinatie met slimme marketing een sterk merk en daarmee ook een sterke breinpositie bij iedereen die in aanraking komt met het merk.

 

Hulp nodig?

Hulp nodig bij het definiëren of ontwerpen van jouw merk? Neem contact op.  Bekijk hier voorbeelden van branding